Commerciele blog
Wat is influencer marketing?
Influencer Marketing is een onderdeel van digitale marketing en beschrijft de marketing integratie van mensen met een groot bereik in sociale netwerken om merk boodschappen te verspreiden. Het is een populaire marketingstrategie voor beleidsmakers, marketeers en social media-experts om de verkoop te bevorderen.
Hoe werkt Influencer Marketing?
De procedure is eenvoudig, maar vereist mediacompetentie. Ondernemers zijn op zoek naar influencers die een goede reputatie hebben bij hun doelgroep. De influencers werken samen met het bedrijf en zijn betrokken bij het merk.
Je bereikt een hoog bereik van potentiele klanten. Het hoogtepunt: De bereikte mensen staan meer open voor het merk omdat ze al vertrouwen hebben in de influencer. De fans kopen dezelfde kleding en verschillende producten als hun rolmodel.
Wie is vanuit marketingoogpunt geschikt als influencer?
Influencers kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: invloedrijke bloggers en journalisten en multipliers. Invloedrijke bloggers zijn goed in het overbrengen van een merk als verhaal. Bedrijven moeten daarom proberen om bloggers aan te trekken met een dagelijkse aanwezigheid van 1.000 en meer als influencer. Daarnaast zijn er journalisten en mensen met een deskundige status, een hoge reputatie en sociale media-aanwezigheid, die een grote weerklank en invloed hebben op aankoopbeslissingen.
Wat zijn de herkenbare kenmerken van influencers?
Volgens een studie van het Webguerillas Agency en de Macromedia University of Applied Sciences (2016) hebben influencers ook twee verschillende kenmerken die hen onderscheiden van andere gebruikers van sociale media.
– Influencers geven aanbevelingen: zij hebben ten minste een merk aanbeveling binnen zes maanden gegeven.
– Sociale media-aanwezigheid: ze gebruiken dagelijks sociale media met sterke netwerken.
Conclusie: Het is duidelijk dat bedrijven kunnen profiteren van Influencer Marketing in termen van geloofwaardigheid en viraliteit.